Kritika a Magyar Nemzet-ben


Ennél vadabb ritmusképlet alig van: 22\16-ban szól a banda

Kérdés, hogyan fér meg egymással a hiphopidézet, a makedón dallam és magyar népdal. Ráadásul a Besh o droM gondolt egyet, s közben az eszperantó nyelv előtt is tisztelegnek. 

Magyar Nemzet

2024. 03. 22. 16:00

A negyedszázados Besh o droM (Forrás: Fonó Budai Zeneház / Kardos Gábor) 

Tíz dal szerepel a Fonó gondozásában megjelenő, Hová lesz a séta? című új Besh o droM-albumon, amit előzetesen a zenekar Patreon-oldalának támogatóin már le is teszteltek. A tőlük megszokott unikális hangzást ezúttal főként magyar nyelven felcsendülő népdalokból, szomszédos országok dallamaiból, ritmusaiból sodorták össze. 

A Besh o drom új lemeze a Hova lesz a séta? címet kapta
A Besh o droM új lemeze a Hova lesz a séta? címet kapta. Fotó: Fono.hu

A számok mindegyike magán viseli a zenekar elnyűhetetlen energiáit, és széles zenei látószögét. Folytatják az utat, amin 25 éve sikeresen járnak. 

A helyenként rock vagy drum and bass köntösbe bújtatott dalokat a zenészek fiatalkorának meghatározó zenei emlékei ihlették, de úgy, hogy az a most fiatal hallgatók érdeklődését is felkeltse.  

Az album már megtalálható a Fonó webshopjában, a digitális felületeken és a terjesztőknél. 

Ízlésesen megfér egymás mellett hiphopidézet, makedón dallam és magyar népdal – derül ki az album első számából, ami a Piros címet viseli. A tradicionális román kavalos dallam is elbírja a drum and bass kíséretet – ezt viszont már a Dupla pita című szám bizonyítja be. 

Zenész kollégáknak is feladja a labdát a 22\16-os ritmusképre állított Sandansko, ami egy Sandanski város környékéről gyűjtött bolgár dallam és egy moldvai csángó nóta összeöltésével keletkezett. 

A tavaszi megjelenés okán még előfordulhat, hogy Hidegen fújnak a szelek, ahogy a sokak által feldolgozott népdalban is elhangzik, ettől a verziótól bizonyosan melege lesz a hallgatónak, olyan erővel csap ki rajta a felgyülemlett energia. Észak-Afrika, Kaukázus, Balkán, poliritmia, bolgár és török dallam, instrumentális csemege az Afrika című szám. 

Az 1911 című Szörényi–Bródy-szerzemény feldolgozása is felkerült a lemezre „az utolsó előtti előtti békeév” idejére kalauzolva a kultúrtörténet iránt érdeklődő közönséget. A dalban ott hasít az afro ritmus, a moldvai dallam és a funk groove is – elsőre talán az eredeti szerzőpáros se ismerne rá a saját művére. 

A zenekarhoz a Patreonon támogató közösség szerint kifejezetten jól passzol a SKA-ritmus, a bánáti dallam: ehhez a kombinációhoz a magyar népzene tárházából már annyiszor előrángatott Elment a madárka kezdetű dal adott alkalmat, míg az album nyolcadik számát, ami eszperantóul hangzik el, bravúros rekordként értékelték.

Az Agrár DnB című instrumentális számban a román furulyás pásztordallamhoz kanna adja a ritmust és a basszust. Az albumot lezáró tizedik szám a Peckes nevet viseli, ebben a zenekart 25 éve közösen alakított sógorok zenei párbeszéde megy végbe. Ütős és fúvós zenészek cserélnek eszmét, az előbbi a róla elnevezett találmányával a Peckdrummal, utóbbi klarinéttal, és a műfajban általa elhíresült EWI-vel, elektronikus fúvós hangszerrel.